torsdag 28 april 2011

Film och skapande

Jag blev helt förstunnad när jag tittade på Youtube-filmen "Video maker's favorite green screen". Helt otroligt hur man på ett för mig så "enkelt" sätt man kan trolla och trixa med filmskapande genom relativt "enkla" effekter. Även om jag tror att det är mer avancerat än vad filmen vill framhäva.
Filmen väckte i alla fall en plötslig lust hos mig själv att börja arbeta med filmredigering med eleverna. Tänk vilken glädje det skulle ge dem att själva kunna skapa något liknande. Och vilket tillfälle att arbeta tillsammans. Sen tänker jag vilken möjlighet att kunna arbeta med kritisk granskning och filmskapande. Sen effekternas och trixens påverkan på oss tittare. Jag såg framför mig hur jag och eleverna tillsammans skapade egna tv-program om särskilda ämnen. Allt från läskiga filmsekvenser till faktainslag. De kunde göra sina egna vädersändningar m.m.  Det egna skapandet och det entreprenöriella skulle vara en utgångspunkt.

Men under filmens slog det mig också att ... Hur gör man egentligen dessa trix från början? Vilken teknik och rekvisita behövs mer än en grön skärm? Tror jag måste söka vidare för att se om jag finner en mer detaljerad instruktion.

Vore intressant att få höra om det finns någon som har arbetat med filmeffekter på det här sättet med sina elever och kanske tips från er vad ni hade för övrig utrustning m m.

1 kommentar:

  1. Ett tips är att prova http://jaycut.com/ som fungerat bra för mig när eleverna gjort film. Det är gratis och finns lagom med funktioner. Dessutom är det enkelt att publicera på youtube om man vill.

    SvaraRadera