söndag 10 april 2011

Digitalt berättande

I förra veckan introducerade jag det digitala berättarprogrammet www.storybird.com  för mina elever. Programmet anpassar sig för de flesta åldrar. Vi skapade en gemensam berättelse utifrån arbetsområdet lag och rätt  inom samhällskunskapen. Berättelsen skulle handla om en person som hade varit med om ett brott. Genom berättandet kunde elevernas reflektioner om konsekvenser komma fram. Alla hjälptes åt och eftersom en uppsjö av bilder finns tillgängliga kunde vi samtidigt diskutera bilden som förstärkande element i berättandet. Många blev nyfikna och visade stort engagemang.

Genom publicering av berättelsen är eleverna tvungna att skriva mottagaranpassat och göra berättelsen extra spännande och läsbar. Publiceringen sker inom den egna klassen eller externt på Internet. Vi valde den interna publikationen som ett första steg. För en extern publikation måste vårdnadshavarna vara informerade anser jag. Programmets skapare lägger stor vikt vid säkerheten vilket också tas upp på deras sida.
Supporten är bra och det finns även en särskild sida till föräldrar som man kan länka in i ett informationsbrev hem till vårdnadshavarna. Alternativt skulle det kunna läggas ut på skolans webbaserade lärplattform.

En annan sak som www.storyline.com erbjuder är möjligheten att skapa s.k. assignments/uppgifter som eleverna kan göra inom anvisad tid.

Jag kommer definitivt att fortsätta använda digitalt berättande inom olika ämnen. Möjligheterna är enorma.

Digital storytellling tas även upp i kapitel 5 i boken " Education for a Digital World" i avsnittet Tools for online engagement and communication som jag kommer att återkomma mer till senare.

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar