onsdag 27 april 2011

Två skilda världar - tankar kring relationer och vänskap


När jag började läsa  boken Digitalis filosofi fastnade jag för
det här med datormedierade relationer och vänskap.

Frågan väcker många tankar som jag som pedagog absolut måste tala med eleverna om. Jag tror det är viktigt att samtala med dem om innebörden med vänskap. Hur skapas relationer och hur upprätthålls dem både i den s.k. verkliga världen och online. Genom hjälp av verktyget datorn skapas relationer i olika sociala nätverk. Vänskap innebär bland annat ömsesidigt utbyte av varandra. Sen handlar det mycket om ”sharing”. Vi delar intressen, ”vänner” och vi delar med oss av olika upplevelser och händelser. Vi behöver också bekräftelse, att synas och uppmärksammas.  Överlag är vänskap och relationsskapande en viktig del av livet. Hur gör vi egentligen när vi påbörjar och upprätthåller våra vänskapsrelationer? Det är viktigt att belysa skillnaderna mellan online och i offlinelivet. Sen är det viktigt att tala om sociala relationer och vara medveten om att det finns elever som har svårt med sociala relationer “irl”. Sen behöver vi samtala med eleverna om skillnaden mellan online- och offlinevänskap och om innebörden av att vara vän. Det är lätt att endast med ett knapptryck bjuda in vänner och delge och kommentera händelser än att klara av att inleda och upprätthålla vänskap irl. Jag tror att det finns en risk att det lätt bildas en ny sorts vänskapskultur, en som naturligtvis också fyller sin viktiga funktion.

En annan viktig del är vikten med kroppsspråk som man till viss del går miste om via skriften på en skärm. Genom att slippa se personens kroppsspråk slipper vi bearbeta de känslor som tolkningarna av den andres kroppsspråk ger. Vi slipper se blickar och andra kroppsliga uttryck. Naturligtvis innebär detta att många blir modigare och att vänskapen får en annan innebörd. 

Sen har vi det här med olika nivåer av vänskap. I de sociala nätverken kan inte nivåerna för vänskap justeras som irl där vi har bekanta, arbetskamrater, skolkamrater och nära vänner som vi kanske växt upp med. I t.ex Facebook är man vän eller inte vän. 

Jag kommer framöver att arbeta med mina elever kring vänskap online och fördjupa mig i arbetet kring status kopplat till vänskap och diskutera konsekvenser av “sharing”, delande av information ur relations- och vänskapssynpunkt.

Sen kan vi fundera vidare på vem som egentligen är din vän på nätet?

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar