Jag vill återanknyta till mitt förra inlägg om digitalt berättande. I avsnittet Tools for online engagements and communication i boken Education for a digital world menar författarna by David Brear with Joseph Tomei att elverna medan de berättar sin berättelse skapar de sig en kunskap och kännedom om bland annat om olika mjukvaruprogram. /---/( s. 401).
Andra fördelar som de nämner är att när yngre elever märker att deras berättelser värdesätts och är intressanta för deras lärare och klasskamrater, kan deras självförtroende förstärkas. ( min översättning).
Jag tycker det är viktigt att låta eleverna få många tillfällen att skapa i skolan. Genom det digitala berättandet står skapandet och kreativiteten i centrum. Genom att använda sig av ett program som Storyline där bilder redan finns färdiga att använda kan fokus läggas på själva textskapandet. Därefter kan man successivt övergå till att arbeta med bild och ljud. Här kan också en grund läggas till andra typer av digitalt berättande som t.ex. bloggskrivande. I Storyline ges eleverna en möjlighet att skriva tillsammans och publicera sin berättelse inom eller utanför klassen. Även här ges en träning inför att skapa inför andra ögon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar