söndag 8 maj 2011

Web 2.0 - om roller och utveckling

Jag får alltmer insikt i hur viktigt det är att förkovra sig och regelbundet använda de digitala verktygen för att kunna arbeta med dem på ett fruktbart sätt i undervisningen. Jag inser hur liten del jag egentligen använt mig av i min undervisning.  Att det finns så mycket mer jag behöver lära mig. Viljan att prova det jag lär mig här är stor, men jag har märkt att det är en del saker som gör det svårt väl på plats i skolan. Det handlar inte så mycket om tekniken utan på förhållningssätt och roller. Jag blir alltmer övertygad. Eleverna har sina invanda roller såväl som vi lärare. Det finns invanda arbetssätt och rutiner som sitter 
" i väggarna". Det gäller att skola om eleverna i det här nya arbetssättet. De har redan grunderna då de är en del av den digitala generationen. Men visst är det nytt för dem.


 Ta bara en sådan sak som att helt plötsligt är det ok att arbeta med Facebook i skolan, eller att helt plötsligt ska eleven chatta med läraren. Jag ser det som en nödvändighet att tala om dessa roller och dilemman.
Jag tycker det är så spännande att vara en del av den nya tekniken och därmed omvälvningen. För mig är det stimulerande att arbeta utvecklande. Jag har min utbildning och erfarenhet som bas och ser det som min plikt som lärare att följa med i utvecklingen. Att anpassa undervisningen till världen utanför skolans fyra väggar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar