torsdag 12 maj 2011

Tankar om bloggande

Det här med bloggande är nytt för mig, sakta men säkert tar jag in kunskapen. Jag ser oerhörda möjligheter med bloggen i undervisningen. 
Blev oerhört inspirerad av de många olika sätten som man kan arbeta med bloggen i undervisningen. Tänk vilka möjligheter!

Jag känner mig oerhört inspirerad att börja arbeta aktivt med bloggen i min undervisning. Jag kan se så många vinster. Elevernas engagemang att t.ex redovisa arbeten och recensera lästa böcker direkt i bloggen där de kan få en direkt respons i form av kommentarer från klasskamrater såväl som från läraren. Sedan är det ett utmärkt sätt att visa upp vad man gör i skolan. Det kan fungera som en slags portfolio och samarbetslänk mellan hem och skola. Bloggen är också extern och är inte beroende av ibland krånglande lärplattformar.


Fördelarna tar över nackdelarna med bloggen. Men naturligtvis tänker jag teknisk utrustning hemma såväl i skolan, bristande internetuppkoppling samt säkerhetsaspekten för de barn vars föräldrar inte känner sig trygga med att deras barn blir "synliga" på nätet. 


Ett vanligt användningsområde med bloggen är väl i reklamsyfte, i synnerhet inom mode. Många bloggar för att väcka debatt, att skriva om något man är intresserad av och brinner för.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att blogga om saker som jag är intresserad av, att få dela med mig om mina tankar och få andras respons.

1 kommentar:

  1. Jag har i min gymnasieklass haft en uppgift där eleverna, istället för vanlig inlämning, skall blogga om sina tankar och funderingar kring det aktuella ämnet. Det har inte varit helt enkelt. Eleverna är inte jättesugna, de vill inte ha sina riktiga namn ute utan har istället påhittade identiteter. Detta hade jag inte väntat mig när jag planerade uppgiften. De ville heller inte dela med sig sina adresser till sina klasskamrater, bara jag fick läsa. Oväntat, eller hur?

    SvaraRadera