tisdag 10 maj 2011

Låta elever publicera på internet - ett föräldraperspektiv

Idag vid ett IUP-samtal berättade jag för en förälder om mitt framtida arbete med bl a bloggen. Jag förklarade fördelarna och de pedagogiska vinsterna, men föräldern uttryckte en oro kring att låta sitt barn publicera på nätet. Vad det här handlar om är alltså internetsäkerhet och tankar om skolans uppdrag. Föräldern nämnde att "allt som läggs ut och skrivs går aldrig att suddas ut, det finns alltid kvar". Det fanns alltså en oro att eleven skulle skriva något olämpligt som inte sedan skulle kunna ångras. Även om jag gjorde mitt yttersta att försäkra föräldern om att säkerheten är viktig och att en granskning innan publicering skulle ske var det svårt att få föräldern "lugn" i denna fråga.

Jag märkte i allt detta att det inte var någon idé att diskutera vidare om de pedagogiska fördelarna utan det som möjligtvis gjorde föräldern lite mer avspänd var att det faktum att det här med blogg finns med i de nya kursmålen i svenska.  Och att skolan tar säkerheten med internet på största allvar. Men 100 % garantier går det väl aldrig att ge. Risker finns det alltid när man publicerar.

Det här fick mig att fundera över hur viktigt det är med goda underbyggda argument i skol- och undervisningsfrågor när man ska övertyga föräldrar i synnerhet om de här frågorna. Har vi inte dem med oss är det svårt att lyckas.

Är det någon av er andra som råkat ut för liknande situationer? Hur tacklade ni det?
Hur arbetar vi med föräldrar och internetsäkerhet?

1 kommentar:

  1. Hej Maria!
    Du tar upp en viktig problematik, gällande publicering på nätet. Hem- och skola behöver nog bli bättre på att samarbeta kring frågor om internetsäkerhet. Vi lyfter fram ditt inlägg, som veckans snackis, i kursbloggen och hoppas på respons och reflektioner från övriga kursdeltagare:-) /Maria Planmo

    SvaraRadera